A növényi tejek és a kávé

Örömmel írhatjuk, hogy hódítanak a növényi tejek! A növényi italok fogyasztása olyan trend, ami határozottan és bizonyítottan jót tesz az emberi szervezetnek. Egyre többen vannak, akik egészségügyi, etikai meggyőződés, laktózérzékenység vagy egyéb okokból kerülik a tejfogyasztást.

A növényi tejek, amellett, hogy egészségesek rengetegféle választékot kínálnak, melynek hála sokszínűbbé varázsolhatjuk étrendünket. Találkozhatunk szója-, mogyoró-, kesudió-, mandula-, rizs-, zab- és kókusztejjel is. Ezen natúr ízek mellett sokfelé ízesítésben is kaphatóak. A választásnál érdemes tapasztaltabbak tanácsát kikérni, vagy utána olvasni, mert a különböző növényi származékok tejei eltérő ízt adnak eredményül, van édesebb, keserűbb, van hígabb és sűrűbb és a gyártók között is eltérő a minőségi különbség, így a kávénk ízét is más dimenzióba helyezi.

A mandulatej az egyik legnépszerűbb kávé mellé is, mert édesebb, mint a tehéntej, mindazonáltal alacsonyabb a zsír- és a cukortartalma. Rengeteg vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, például omega-3-at, ami védi a szív- és érrendszerünk egészségét. Számos előnye mellett megemlítendő a csekély fehérje tartalma.

A mogyorótej szintén nagy kedvenc kávéhoz, de akár egy reggeli müzlihez is, édes íze miatt, ám ez már több kalóriát és zsírt tartalmaz. Vitaminok tekintetében a B- és E-vitamin tartalma elsőrangú. Ugyanígy a kesudió.

A kókusztej telített zsírokban gazdag, akár csak a tehéntej. Aki szereti a kókuszt mindenképpen érdemes kipróbálni, mert egyedi kávéélményt ad. A kókusztej előnye még, hogy gomba- és vírusölő hatású.

A kókusz, a mogyoró- és a mandulatej remek választás, ha az eszpresszót szeretnénk kis tejjel felhúzni, vagy krémesebb tejeskávét kedvelünk.

A zabtej bővelkedik telítetlen zsírsavakban és fehérjében. Ha sportolsz, mindenképpen ezt ajánljuk! A növényi tej társaitól rostosabb, és csordultig van fitotápanyagokkal. Cukortartalma magasabb.

A rizstej szintén jó választás, hiszen telis-tele van vitaminnal: B6-vitaminban, magnéziumban, vasban és rézben is gazdag. Ahogy rizsnek, a rizstejnek is magas szénhidráttartalma, így fogyókúrázóknak nem annyira ajánlott, bár az állati tejhez képest még így is bajnok.

A zab- és a rizstej vizesebb bázisú, így a tejeskávét is hígabbá teheti.

Lavazza tipp: Keverjük a rizs- és mandulatejet! A mandula megadja a krémességet, a rizs elnyomja a mandula marcipános ízvilágát.

„Drága!” – Próbáld ki házilag!

Sokan panaszkodnak a növényi tejek árára, mely bolti forgalomban valóban borsos tud lenni. Most, hogy ismét jó időre otthon ragadtunk ajánljuk, hogy bátran kísérletezzünk otthon elkészített növényi tejekkel.

Mandulatej házilag

Hideg vízbe áztassunk be 130g korábban már enyhén megpirított mandulát. A fürdetést követően 8-12 órára – például egy éjszakára – tegyük a hűtőbe. Ezután a mandula turmixba kerül 800ml tiszta vízzel, csipetnyi sóval és igény szerint édesítőszerrel (de ez utóbbi elhagyható). A legerősebb fokozaton 1-2 perc alatt felaprítjuk. Innen már csak szűrni kell: fogunk egy szitát, amit textilpelenkával béleljünk, és gravitáció innentől teszi a dolgát, a finom nedű lecsepeg. Amikor a végénél járunk kézzel összecsavarjuk, kinyomkodjuk. Egészséges és finom! 😊

Összességében elmondható, hogy a tehéntejben sajnos fellelhetők hormonok és lehetnek benne az állatnak adott antibiotikumok, amik biztos nem jótékonyak ránk nézve, míg a növényi tejeknél ettől nem kell tartanunk. A növényi tejek rostban és vitaminban gazdagok, így remek élettani hatásokat köszönhetünk nekik. Fogyasztásukat csak ajánlani tudjuk, kávéhoz is remek partner lesz. Figyeljünk azonban oda itt is a tudatos fogyasztásra! A növényi tejek jóval alacsonyabb fehérjetartalmúak, így a hiányzó fehérjebevitelt pótolni szükséges más módon – ha növényi szinten gondolkozunk – például hüvelyesek gyakori fogyasztásával.