Emilio Lavazza

A képen Emilio Lavazza és Alberto Lavazza látható

Ismerd meg közelebbről Emilio Lavazzát: Az üzletembert, aki vérbeli marketingesként a családi vállalkozását globális márkává transzformálta

Emilio Lavazzát a legtöbb olasz csak “Mr Espresso” néven ismerte akkoriban. Életének több mint 50 évében kőkemény munkával sikerre vitte a családi vállalkozást. Javarészt neki köszönhető, hogy Lavazza mára a világ egyik legnagyobb pörkölője. Az olasz kávépiac csaknem fele az övék, kétezernél is több alkalmazottjuk van világszerte és 90 országban együttesen, több mint 1 milliárd font bevételt generálnak évente.

Emilio Lavazza 1955-ben csatlakozott a Luigi nagyapja által 1895-ben alapított Lavazza vállalathoz. Még ugyanebben az évben apja, Beppe és nagybátyja, Pericle megvásárolt egy új Lavazza gyárat a torinói Corso Novara-ban, amely ma is a cég központja. Kezdetben a Lavazza csupán a Torino környéki kávézókba és éttermekbe szállított, majd az lett a céljuk, hogy egész Észak-Olaszországban erős kapcsolatrendszert építsenek ki, amit új gyár kiszolgálhat. Ezt persze Emilio bőven túlteljesítette.

Az ötvenes évek vége Olaszországban a virágzás éve volt. Emilio Lavazza imádta a marketinget, így ösztönös reklámlelkesedése arra sarkallta, hogy bemutassa édesapját Armando Testának is. Armando Testa a háború utáni Olaszország első nagy reklámügynökségét hozta létre, mely máig világhírű. Ebből az együttműködésből országos plakátkampány indult, mely lehetővé tette a Lavazza cég világszintű megismerését. Ez a sikeres kooperáció megerősítette a Lavazza család a és Testa közötti kapcsolatot, amely azóta is gyümölcsözik.
A reklámozás és reklámszakma virágzását éltük, és Emilio mindezt fantasztikusan kihasználta. Ebben az időben volt az olasz állami tévé legnépszerűbb műsora a Carosello. Az adás minden nap a képernyők elé szögezte az olasz családokat, hiszen vendégei között olyan sztárokat sorakoztatott fel, mint Frank Sinatra. De nem csak ez adta a Carosello című műsor sikerét. Népszerű titka, hogy a benne szereplő karakterek nem hagyományos hősök és mitológiai alakok voltak, hanem hétköznapi esendő karakterek, akik pont az aktuális nehézségeikkel együtt is képesek voltak beilleszkedni. A műsor karakterei között szerepelt Paulista nevű brazil Caballero és barátnője, Carmencita, Emilio Lavazza is Testa ötlete nyomán.
A reklámstratégia lényege volt, hogy egy Paulista nevű kávét reklámoztak, amely márka szándékosan nem kapcsolódott a Lavazza névhez, viszont ugyan úgy, ahogy a Lavazzánál nyomás alatt vákuumcsomagolású kávékat értékesített. A cél, hogy új üzleteket tudjanak magukénak a Lavazza kialakult ügyfélkörén túl. A Paulista márka személyes siker volt Emilio Lavazza számára. Emilio egy ideig Brazíliába költözött, hogy felkészülhessen a bevezetésére, ugyanis a Paulista márka pusztán brazil keverék volt.

1971-ben, édesapja halála után Emilio Lavazza a vállalat vezérigazgatója lett, a vállalat beszerzési részlegének élére állt, és egy évtizeden keresztül bejárta a világ kávébabtermelő országait. Személyes kedvence továbbra is a Brazíliából származó kávé volt. Folyékonyan beszélt portugálul, franciául és angolul.

1982-ben célul tűzte ki a vállalat nemzetközi terjeszkedését, melynek keretén belül irodákat nyitott Franciaországban, Németországban, Ausztriában és Svájcban, és ismét díjnyertes hirdetési kampányokat kezdeményezett, többek között Luciano Pavarotti és Monica Vitti színésznő bevonásával. A vállalatot a technológia élvonalában tartotta, 1957-ben bevezette a gravitációs takarmány-feldolgozást, az 1960-as években számítógépes piacvezérlést, 1961-ben vákuumcsomagolást és az egyszer használatos kávékapszulákat, valamint a későbbi években a pörkölés és az árusítás egyéb technikai újításait.

Energikusan építette ki és tartotta fenn a Lavazza kapcsolatait Olaszország más történelmi kávéházaival és kávézóival. A Lavazza designt és kommunikációt is ezek alapján formálták: tradíció és modernitás. Az ikonikus logót, a kávéscsészéket, az edényeket és minden kiegészítőt népszerű tervezőkkel álmodta meg.

Lavazza napjainkban